Doğa Koleji’nden ara tatili en iyi biçimde değerlendirme önerileri
Doğa Koleji Ortaokul Rehberlik Kısım Lideri Gülşen Aksu, kasım orta tatilinin en uygun formda kıymetlendirilmesi için öğrencilere ve velilere tekliflerde bulundu.
Doğa Koleji’nden yapılan açıklamada görüşlerine yer verilen Aksu, kasım orta tatiline girerken öğrencilere bir karne verilmediğinden öğretmenlerden alınan geri bildirimlerin kıymetlendirilmesi gerektiğini kaydetti.
Pekiştirme misyonlarındaki performansların gözden geçirilmesi gerektiğini aktaran Aksu, “Akademik ilk çeyrekteki ders, konu ve kazanımlar gözden geçirilerek, konu eksiklerine yönelik çalışmalar yapılabilir, yoğun olmayan ancak akademik olarak ihtiyaca yönelik bir program oluşturulabilir. Bu program baskı ve kaygı yaratmamalı, dinlenme ve eğlenmenin önüne geçmemelidir. Küçük yaş gruplarında akademik çalışmalardan sonra aile ile keyifle yapılacak etkinliklerin programa eklenmesi motive edici olacaktır.” halinde konuştu.
Aksu, bilhassa 8. ve 12. sınıf öğrencilerinin, imtihan hazırlık kümeleri olduğu için orta tatilde ders çalışmaya devam etmeleri gerektiğini vurgulayarak, şunları kaydetti:
“Konu tekrarı yapabilirler, öğrendikleri bahislerle ilgili soru çözebilirler. Daha evvelce çözdükleri deneme imtihanı kitapçıklarını inceleyebilirler, yapamadıkları ve boş bıraktıkları sorular üzerine çalışabilirler. Okul vaktinde belirli rutinlere (erken kalkma, ders çalışma) alışan öğrenciler için, tatil vakitleri bir planlama yapılmazsa, yapacak bir şeyin bulunmadığı, boş vakitler halini alabilir.
Burada anne ve babaların düzgün yönlendirme yapmaları çok değerlidir. Ayrıyeten öğrencilerin orta tatil dönüşü adaptasyonlarının kolay olması için ahenge ve uyanma saatlerine dikkat etmeleri, biyolojik saatlerini değiştirmemelerini öneriyoruz. Okullardaki eğitim öğretime orta verilirken tatil periyodunda ailelerle planlanan tatil programlarının, öğrencilerin okula dönüşte akademik yaşantılarını da desteklediği unutulmamalıdır.”
Tatilde okumaya zaman ayırılması gerektiğini bildiren Aksu, “Okumayı bir alışkanlık haline getiren, okuduğunu anlayan ve yorumlayan bireyler, kendini ve dünyayı daha uygun tanır ve yorumlar, akademik manada daha başarılı olur. Bu nedenle orta tatilde de kitap, mecmua ya da ilgi alanıyla ilgili internetten bir metin okumasına teşvik edilebilir. Çocuklarla kitapçıya gidip, kitapları inceleyerek birlikte vakit geçirilebilir, kendi gelişim periyotlarına uygun olmak kaydıyla istediği kitabı seçmesine müsaade verilebilir.
Kendi seçtiği ve ilgi duyduğu kitabı okuyan çocukların kitap okuma alışkanlığı gelişir. Küçük yaş kümeleri şimdi okumayı öğrenmemişse kitabı siz okuyabilir, okunan kitap ve metinlerin fotoğraflarını yapmaya teşvik edebilirsiniz. Büyük yaş kümelerinde kitapla, öyküyle, müellifle ilgili konuşmak, kitaplarla ilgili aile içinde sohbet etmek çocuğunuzun fikirlerini paylaşması için ortamlar yaratırken, aile içi bağlantının güçlendirilmesine de imkan sağlar.” değerlendirmesinde bulundu.
-Teknolojinin zararları da olabilir
Çocukların tatil boyunca sınırsızca televizyon izlemek veya dijital araçlarla zaman geçirmek isteyebileceğini dile getiren Aksu, şunları söyledi:
“Teknolojinin yararlı yanlarını olduğu üzere ziyanını da gözetmeliyiz. Ekran karşısında geçirilen vakit pek çok şeyin önüne geçiyorsa yemek masasına, oyunlara ve sohbet vaktine ekranların girmemesi konutta bir kural haline getirilebilir. Aileler çocuklarının ekranda nasıl vakit geçirdiğini, ne izlediğini, ne oynadığını bilmeli ve takipte kalmalıdır. Çocuklar en çok model alma yoluyla öğrenir, tavır ve davranışlar geliştirir. Çocuğunuza bıraktığınız her boş vakit onu ekran karşısına geçmeye yöneltebilir.
Bu nedenle orta tatilde aktiflik planlaması yapmak çocuğunuzun ekran karşısında geçireceği vakti da denetim altına alabilir. Tatil planlaması yaparken çocuklarla empati kurmak, onların yetenek, ilgi ve muhtaçlıklarının farkında olmak değerlidir.
Planlama yaparken yalnızca anne ve baba kendi öngördüğü ve hoşlandığı etkinliklere yönelmemeli, planlama çocukla birlikte yapılmalıdır. Öğrenciler için, bu orta tatil bedensel olarak bir dinlenme sürecidir ancak büsbütün boş vakit olarak da düşünülmemelidir.
Öğrencilerin orta tatillerini hem tesirli hem de verimli geçirmeleri için tatilde yapılacak etkinlikler listesi hazırlamak hoş olabilir. Aileyle birlikte sinema gecesi, müze ziyareti yahut kent tipi, konutta yapılabilecek deneyler, el işleri, çeşitli hobiler, kutu oyunu oynamak vb. etkinlikler çocuğun ilgisine ve isteğine nazaran listeye eklenebilir.”
Aksu, sosyal programların birlikte planlanabileceğini anlatarak, “Sevdiğiniz dostlarınızla, arkadaşlarınızla buluşabilir ve çocuğunuzun da sevdiği bireylerle ve arkadaşlarıyla vakit geçirmesi için imkan sağlanabilir. Bilhassa kimlik gelişiminin ön plana çıktığı ergenlik devrinde olan çocukların kişiselleşme süreçlerinin sağlıklı olabilmesi için arkadaşlarıyla toplumsal etkileşimde olmaları çok kıymetlidir.
Akademik muvaffakiyet ve kişilik özellikleri üzerine yapılan araştırmalar, başarılı çocukların en kıymetli ayırt edici özelliğinin, sorumluluk şuuru olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle tatil müddetince çocukların gelişim periyodu özelliklerine uygun sorumluluklar verilmesi de kıymetlidir. Çocuklara verilen masa kurma, masa toplama, odasını toplama üzere sorumluluklar hayat hünerleri kazanmalarını da destekleyecektir.” sözlerini kullandı.